sezení
LD Seating | jednací a konferenční křeslo Delta
sezení
VŠECHNA VIDEA
Sedací pytle
Ergonomické židle Therapia
Mechaniky otočných židlí a křesel
Sezení a teorie
Mýty a skutečnosti o sezení

Sezení a teorie

Anatomie
Páteř člověka je sloupcovitého tvaru složeného z jednotlivých obratlů spojených meziobratlovými ploténkami. Zvláště bederní obratle nesou váhu celého horního těla. Sloupec obratlů je otočný kolem vertikální osy a je ohebný do všech stran a z bočního pohledu odpovídá tvaru písmena S.

Tento pohyb umožňují meziobratlové ploténky. Dále ploténky působí také jako tlumiče nárazů a jejich tloušťka se může měnit vzhledem k měnícímu se zatížení. Meziobratlové ploténky jsou vyživovány procesem difůze a pohyb páteře výrazně pozitivně ovlivňuje tento zásobovací proces, který je nezbytný pro správnou funkci plotének. Tato difůze je značně podmíněna pohybem celého systému obratlů a meziobratlových plotének, kdy tento pohyb jakoby pumpoval nezbytné vyživovací látky. Čím více se páteř hýbe, tím více tekutin a výživy mohou ploténky absorbovat. Podle výzkumů je nedostatečná výživa meziobratlových plotének jedním z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících vznik bolesti dolní části zad  (low back pain) způsobená zejména nedostatečným pohybem páteře. Problémy se zády jsou často způsobeny především dlouhodobým špatným držením těla a zvláště nesprávným statickým sezením. Podle statistik vyhodnocených v roce 1998 v Německu bylo téměř 30 % procent pracovních absencí z důvodu zdravotních potíží způsobeno potížemi svalovo-zádového rázu.

Statické sezení v nesprávné pozici
Při nesprávném sezení či sezení se shrbenými zády dochází ke stlačení meziobratlových tkání a tím je omezen přísun tekutin a jejich výživa, která probíhá pomocí procesu difůze a která je značně podmíněna pohybem celého systému. Nedostatek pohybu či jednostranné zatížení omezují účinnost celého procesu a způsobí, že meziobratlové ploténky ztratí svoji elasticitu a ochabují. Statické sezení také způsobuje ochabnutí zádových svalů a to vede ke zvýšení zatížení plotének až ke vzniku bolesti.

Při dlouhodobějším rozvíjení tohoto stavu může dojít i k chronickým potížím a při některé činnosti kde je vyvinuto výrazně zvýšené zatížení páteře dokonce k posunutí plotének. Při nesprávném sezení dochází i ke zvýšenému napětí a zatížení krční páteře, krčního svalstva a ramenních svalů. Sezení ve shrbené pozici negativně ovlivňuje zažívací orgány a brání plnému hlubokému dýchání. Dlouhodobé statické zatížení vede k omezení krevního oběhu a zásobování těla kyslíkem a živinami a vyúsťuje v celkovou únavu těla a mysli. To vše vede ke značnému snížení výkonnosti a v dlouhodobějším měřítku často i ke zdravotním potížím.

Zdravé sezení = Dynamické sezení
Dynamické sezení má pozitivní vliv na Kreativitu, Produktivitu, Motivaci a Zdraví. Předchází jednostrannému zatížení a neustále aktivuje a zachovává přirozené procesy těla. Používej celou hloubku sedací plochy Nastav přesnou výšku opěradla. Největší zakřivení opěradla bude tam kde je největší prohnutí páteře směrem dopředu. Nastav správnou výšku sezení. Celá plocha chodidel nebo botou musí lehce spočívat celou plochou na podlaze a stehna a lýtka by měla přibližně svírat 90°, či v případě preference předního sezení mírně otevřenější úhel. Nesmí být cítit žádný tlak přední hrany sedadla na stehna. Nastav správnou výšku područek. Paže a předloktí by měly přibližně svírat 90° a ruce by měly pohodlně ležet na desce psacího stolu. Nastav vhodný odpor opěradla. Synchronní mechanismy podporují dynamické sezení a poskytují neustálý kontakt zad s ergonomicky tvarovaným opěradlem a tím významně snižují tlak na meziobratlové ploténky. Mechanismy umožňují individuální nastavení síly přítlaku dle váhy uživatele. Seď dynamicky. Osvoj si a využívej dynamické možnosti tvé židle. Nauč se podvědomě zde uvedené body a udržovat vzpřímenou páteř ve tvaru písmena S. Pracuj na židli, ale také ji používej i k relaxaci a relaxačním cvičením. Doporučuje se několikrát za hodinu vstát alespoň na krátký čas či provádět činnost ve stoje. Je dokázáno, že dynamické chování a tedy změny pozic těla efektivně a pozitivně ovlivňují tělo i mysl a tím i kreativitu a pracovní výkon. I nejlepší židle nemůže poskytnout plný užitek pokud není správně nastavena a používána.

Statické sezení a držení těla v nesprávné pozici
Negativně působí zvláště na bederní obratle a meziobratlové ploténky, což může vést k vážným problémům a později i k chronickým bolestem krční páteře, zad a hlavy. Má negativní účinek na svalstvo a na špatnou cirkulaci krve a tělních tekutin, výrazné zvláště v případě nohou. To vede k zatížení kardiovaskulárního systému. Omezuje plný rozsah dýchání . Negativně působí na zažívací orgány. Omezené zásobování těla kyslíkem a živinami - celková únava těla a mysli Tento způsob sezení vede ke značnému snížení kreativity a výkonnosti a zdravotním potížím.

Designová světla Moodoo

Prowork Therapia

Potřebujete poradit?

Moje židle - komfortní sezení i nakupování
MojeŽidle na Facebooku Konto Bariery APEK

Obchodní podmínky | Reklamační řád | Prohlášení o ochraně osobních údajů | Mapa stránek (sitemap)

© 2008-2017 Adelon s.r.o. | všechna práva vyhrazena